Bijzondere thuiskomst uit Haïti

Zaterdag 9 mei 2020

vliegtuig PAP.JPGFoto gemaakt door de Duitse ambassade in Port-au-Prince, kort voor vertrek

Vandaag zijn vanuit Haïti drie kinderen thuisgekomen met een bijzondere vlucht. Het betreft 3 jongens die in 3 verschillende gezinnen ter adoptie opgenomen zijn en voor wie de adoptieprocedure via de Nederlandse Adoptie Stichting (NAS) is verlopen.

De adoptieprocedure van de betrokken kinderen in Haïti was afgerond, maar door de reisbeperkingen vanwege
COVID-19 was het onmogelijk om hen op te halen. Een einde van de voorliggende situatie was niet in zicht. De Duitse organisatie HELP a child e.V. „Kinder finden Eltern“ bevond zich met 7 kinderen in een vergelijkbare situatie. Ook hun adoptieprocedure was afgerond, waarna het voor de ouders onmogelijk was om de kinderen op te halen. Deze organisatie heeft het initiatief genomen om een privé jet te huren om de kinderen over te brengen van Haïti naar Duitsland. De Nederlandse ouders konden hierbij aansluiten vanwege 3 beschikbare plaatsen op de vlucht. Het toestel is met begeleiders op vrijdagmorgen vertrokken vanuit Basel en op zaterdag 9 mei in alle vroegte met de bijzondere passagiers geland op Karlsruhe Airport.
In Haïti zijn de Nederlandse kinderen door de Haïtiaanse partner van de NAS voorbereid op de vlucht, naar het vliegveld begeleid en op het vliegveld van Port-au-Prince overgedragen aan de begeleiders op de reis. Voor deze bijzondere vlucht werd door de Centrale Autoriteit in Haïti (IBESR) expliciete toestemming verstrekt.

De 2 weken voorafgaand aan deze Luchtbrug is enorm spannend geweest voor de betrokken gezinnen of het zou lukken om toestemming te krijgen voor deze Luchtbrug en zij daarmee hun kinderen thuis zouden krijgen. Voor de NAS was er in deze korte periode sprake van een bijzonder intensieve samenwerking met de Nederlandse Ministeries van Justitie en Veiligheid en Buitenlandse Zaken. De 3 organisaties hebben zich gezamenlijk ingespannen om de benodigde toestemmingen aan Nederlandse, Haïtiaanse en Duitse zijde te verkrijgen om de kinderen op te halen, het Schengen gebied binnen te brengen, te landen in Karlsruhe en de kinderen daar over te dragen aan de Nederlandse ouders.

De kinderen hebben hun ouders eerder ontmoet. Als onderdeel van de Haïtiaanse adoptieprocedure brengen de beoogde adoptieouders een 2-weeks bezoek aan de kinderen voordat de afronding van de adoptie wordt opgestart. De procedure voor de 3 kinderen die nu zijn opgehaald was volledig afgerond. Nieuwe adopties vanuit Haïti naar Nederland zijn nog voordat de COVID-19 pandemie zich openbaarde, door het Ministerie van Justitie en Veiligheid tijdelijk opgeschort vanwege de bedreigende veiligheidssituatie in dit armste land van het westelijk halfrond. De adoptieprocedure van deze betrokken 3 jongens was opgestart voor de afgekondigde opschorting en werd derhalve afgemaakt.

De NAS is dankbaar voor de goede samenwerking en de inzet van alle betrokken partijen. Ook willen we onze Duitse collega’s bedanken voor het nemen van het initiatief voor deze vlucht, waardoor deze drie jongens naar huis konden komen. In januari 2010 was er ook een Luchtbrug vanuit Haïti naar Nederland. Hierbij nam de NAS het initiatief voor het charteren van een Boeing 737 waarmee meer dan 100 Nederlandse en Luxemburgse kinderen op 21 januari 2010 aankwamen op Eindhoven Airport na de verwoestende aardbeving in het land.

Wij wensen de kinderen met hun ouders een gelukkige toekomst.

Oudewater, 9 mei 2020

Arnold Schouten