Adoptie Hongarije

laatste pagina update 28 januari 2021

De bemiddeling uit Hongarije is open.
De landenwachtlijst is open.

U dient te voldoen aan de volgende voorwaarden om uit Hongarije te kunnen adopteren:

• Burgerlijke staat
    • Gehuwden in een man/vrouw relatie. De aanvraag moet gedaan worden op naam van beide partners (twee-aanvraag)
  • Duur huwelijk
    • Er is geen voorgeschreven minimale huwelijksduur. U dient getrouwd te zijn op het moment  van intake.

• Alleenaanvraag binnen de relatie
    • Vanaf april 2019 is het niet meer mogelijk om de adoptie als alleenaanvraag in te dienen in Hongarije.

• Leeftijd
    • Er is geen sprake van een maximale leeftijd van aspirant adoptiefouders.
    • Het leeftijdsverschil tussen de jongste ouder en het te adopteren kind mag maximaal 50 jaar zijn op moment van matching.
    • In geval van een sibling plaatsing is het leeftijdsverschil tussen de jongste ouder en het jongste kind maximaal 50 jaar op moment van matching.

Verder is bij adoptie uit Hongarije de volgende informatie essentieel

• U hebt tenminste een positief advies voor de adoptie van een kind in de leeftijd tot 6 jaar (72 maanden). Dit blijkt uit het advies van de Raad van de Kinderbescherming. Indien u geen positief advies hebt voor deze leeftijd, kunt u niet uit Hongarije adopteren.
  • U bent zonder voorbehoud in staat om binnen 3 weken nadat u hiertoe werd uitgenodigd, af te reizen naar Hongarije.
  • In geval van een calamiteit mag één van de ouders tussentijds naar huis, in overleg met en na toestemming van de Hongaarse autoriteiten. De andere ouder blijft met het kind in Hongarije. De procedure ligt stil tot beide ouders weer samen in Hongarije zijn.

Adoptie uit Hongarije is alleen mogelijk indien u voldoet aan deze voorwaarden. Indien uw situatie hier niet binnen past is adoptie uit Hongarije niet mogelijk.

Indien na het intakegesprek blijkt dat de NAS de slagingskans van een bemiddeling vanuit Hongarije beperkt of te klein acht, dan zullen we de procedure voor dit land niet met u vervolgen. We zullen een dergelijke beoordeling altijd in alle openheid met u bespreken en onderbouwen.

• Regelmatig komen kinderen uit disfunctionele gezinnen waarbij de ouderlijke macht werd beëindigd. In uitzonderlijke gevallen is er sprake van vrijwillige afstand.
  • Regelmatig hebben de kinderen die voor buitenlandse adoptie geplaatst worden een specifieke etnische afkomst. Als gevolg van discriminatie en/of uitsluiting hebben zij in Hongarije weinig toekomstmogelijkheden. Deze kinderen zijn helaas binnenlands vrijwel niet te plaatsen.
  • De meeste kinderen worden voorafgaand aan de adoptie opgevangen in pleeggezinnen.

In verband met de privacy van de kinderen die eerder vanuit Hongarije werden geadopteerd, is op deze website geen gedetailleerde informatie beschikbaar over de medische en psychische achtergronden. In algemene zin worden kinderen uit de special needs categorie A, B, C, D en E geplaatst. Incidenteel komt ook categorie F voor.

In uw gezinsrapport moet in ieder geval een positief advies voor de categorieën D en E zijn opgenomen. Indien u ook voor een (of alle) van de categorieën A, B en C een positief advies krijgt, dan is dat prettig.

Aspirant adoptieouders die alleen open staan voor de categorie  F, zijn bij de NAS niet bemiddelbaar. Wij adviseren aspirant adoptieouders die geïnteresseerd zijn in Hongarije contact op te nemen met de bemiddelaars van de NAS.

Vrijwel alle kinderen voor wie adoptieouders worden gezocht, hebben een lichte of zwaardere vorm van een ontwikkelingsachterstand (SN categorie D). De ernst van deze achterstanden kan variëren van (langdurige) onder-stimulatie  tot oorzaken op medisch of sociaal/emotioneel vlak (SN categorie E) die soms ook blijvend kunnen zijn. Het is in de bemiddelingsfase niet te voorspellen of ontwikkelingsachterstanden gedeeltelijk of helemaal ingelopen kunnen worden. In uw gezinsrapport dient een positief advies te zijn opgenomen voor de adoptie van een kind met een ontwikkelingsachterstand waarbij het verloop niet te voorspellen is.

Voor veel kinderen uit Hongarije geldt dat er sprake is van een sociaal emotioneel belaste achtergrond (SN categorie E), door bijvoorbeeld vroegkinderlijke verwaarlozing of een belaste ontstaansgeschiedenis. In uw gezinsrapport dient een positief advies te zijn opgenomen voor deze achtergronden.

Plaatsbare kinderen zijn volgens de Nederlandse wet in leeftijd tussen 0 en 6 jaar (72 maanden). Hierop zijn uitzonderingen mogelijk. De NAS kan uit Hongarije kinderen tot zeker 8 jaar (96 maanden) plaatsen bij plaatsing van een kind alleen of tot en met 10 jaar (120 maanden) in geval van siblings. In het verleden is dit soort plaatsingen regelmatig voorgekomen vanuit Hongarije. Indien u geïnteresseerd bent in het opnemen van 1 of meer kinderen ouder dan 72 maanden, dan adviseren wij u voorafgaand aan uw raadsonderzoek contact op te nemen met de bemiddelaars van de NAS om te bespreken wat extra aandachtspunten zijn voor het gezinsonderzoek.

Voor overige uitgebreide informatie kunt u contact opnemen met de NAS.