NL | EN

Contact

Er zijn meerdere manieren om met de NAS in contact te komen. Hier vindt u ze allemaal op een rijtje.

Een keer per week is er telefonisch spreekuur via het algemene telefoonnummer 0348 – 564762. Over het algemeen is het spreekuur op donderdagochtend. Incidenteel wordt van deze dag afgeweken, bijvoorbeeld tijdens schoolvakanties. Iedere maandag wordt de dag van het spreekuur gepubliceerd op de home pagina van deze website. Buiten het spreekuur is de NAS telefonisch niet bereikbaar voor algemene vragen.

De telefoon wordt tijdens het spreekuur beantwoord door twee medewerkers. Wanneer het erg druk is en beide medewerkers zijn in gesprek, dan krijgt u geen in gesprek toon. We verzoeken u om het later nog een keer te proberen.

Indien u vanwege uw werk niet in staat bent om te bellen, dan kunt u per e-mail een belafspraak maken. Wij bellen u op de afgesproken tijd –tijdens kantooruren – terug.

Bij de NAS wordt veel gebruik gemaakt van e-mail. Voor iedere fase in de procedure is er een ander e-mail adres. Deze e-mail adressen kunnen door alle medewerkers worden gelezen. Team NAS heeft geen individuele e-mail adressen. U heeft geen vaste contactpersoon die uw mail beantwoord. Binnen onze organisatie gaan de werkzaamheden voor kind-plaatsingen altijd voor. Dat kan inhouden dat in drukke tijden het beantwoorden van e-mails wat langer kan duren. We streven er naar om uw bericht binnen 5 werkdagen te beantwoorden.

Het algemene e-mail adres van de NAS is:

info@nederlandseadoptiestichting.nl

voor algemene vragen en voor communicatie voorafgaand aan uw intake bij de NAS.

De NAS geeft u de mogelijkheid om een kosteloos oriëntatiegesprek aan te vragen. Dit is bedoeld voor aspirant adoptieouders met een BKA nummer die de eerste bijeenkomst van de verplichte voorlichtingscursus hebben bijgewoond. Doel is om uw persoonlijke situatie af te stemmen en te beoordelen hoe u bij ons uw adoptieprocedure zou kunnen voortzetten.

Uw afspraak bestaat uit twee delen. Eerst heeft u een persoonlijk gesprek van circa 45 minuten met een bemiddelaar van de NAS. Daarnaast kunt u in onze spreekkamer onder genot van een hapje en een drankje de procedure handboeken van onze contactlanden inlezen en natuurlijk overleggen met de andere aanwezige aspirant ouders. Eén keer per maand wordt een vrijdagmiddag gepland voor het houden van de oriëntatiegesprekken, aanmelden is noodzakelijk. Het komt regelmatig voor dat de middagen een aantal maanden vooruit volgeboekt zijn, wees er dus tijdig bij om u aan te melden.

U kunt eenmalig gebruik maken van een gratis oriëntatiegesprek. Het is niet nodig om bij de NAS ingeschreven te staan, ook hoeft u nog niet in het bezit te zijn van een beginseltoestemming. Het beste moment voor een oriëntatiegesprek is tussen de voorlichtingsbijeenkomsten en het eerste gesprek met de Raad. U gaat dan goed voorbereid het gezinsonderzoek in.

Hebt u interesse in een oriëntatiegesprek bij de NAS en u hebt tenminste de eerste introductiebijeenkomst bij de SAV doorlopen? Vraag dan de informatiefolder en een aanmeldformulier aan per e-mail onder vermelding van oriëntatiegesprek.

Het is ook mogelijk om per e-mail een adviesgesprek aan te vragen. De inhoud van het adviesgesprek hangt af van uw vragen. We bespreken uw situatie en beoordelen samen wat de NAS voor uw adoptieprocedure kan betekenen. Ook bij een adviesgesprek krijgt u de mogelijkheid om de procedure handboeken in te zien.

Het adviesgesprek is bedoeld voor mensen die behoefte hebben aan een vervolg gesprek na een gratis oriëntatiegesprek of voor mensen die geen gebruik maken van de gratis mogelijkheid die de NAS biedt op de vrijdag middagen. Ook kan het zijn dat u al ingeschreven bent bij de NAS, maar graag nader met de NAS wil spreken over de beste landenkeuze voor u. Voor een adviesgesprek maken we een afspraak met u onder kantoortijden en er worden kosten in rekening gebracht. Voor 2019 is dit 145 euro. De factuur moet betaald zijn voorafgaand aan het gesprek.

Een adviesgesprek kunt u meer dan één keer aanvragen als u wilt. Het is niet nodig om bij de NAS ingeschreven te staan, ook hoeft u nog niet in het bezit te zijn van een beginseltoestemming. Belangrijk is om te weten dat wij geen advies geven over een procedure die bij een andere Vergunninghouder wordt gevoerd.

Twee keer per jaar organiseert de NAS een Open Huis op een zaterdag. U kunt dan zonder afspraak binnen lopen en uw vragen stellen aan de medewerkers van Team NAS, de Raad van Toezicht, ervaringsdeskundige ouders, de SAV en eventuele verdere gasten.

Het Open Huis is altijd heel gezellig en lekker druk. Het is een goede gelegenheid om ook met de vragen van anderen mee te luisteren en te leren van adoptieouders die u al voor gingen met een procedure bij de NAS. De gesprekken zijn niet individueel. Een Open Huis is dus niet geschikt om uw privé situatie of privacy gevoelige informatie te bespreken.

Het Open Huis wordt aangekondigd op de homepage van deze website en via de Facebook pagina van de NAS.

De NAS heeft een pagina op Facebook. Op deze pagina delen we thuiskomstberichten, actualiteiten en evenementen. Wanneer u de Facebook pagina liket, dan ziet u de updates automatisch in uw newsfeed.

Nadat cliënten een voorstel voor een kind hebben gekregen, is er een speciaal telefoonnummer beschikbaar dat bereikbaar is tijdens kantooruren. U krijgt dit nummer van de medewerker die het voorstel aan u doet. Voor vragen die u niet via de mail kunt stellen, kunt u gebruik maken van het telefoonnummer. Op deze wijze kunt u alle vragen stellen die in deze fase van de adoptieprocedure belangrijk zijn.
Dit telefoonnummer is – tijdens kantooruren – ook beschikbaar voor cliënten in het buitenland en voor cliënten die met hun kind thuis gekomen zijn ten behoeve van bijvoorbeeld nazorg vragen.

Voor de telefonische bereikbaarheid buiten kantoortijden tijdens de adoptiereis is een spoednummer beschikbaar. Dit nummer is bedoeld voor noodgevallen, waarbij onmiddellijk handelen door de NAS noodzakelijk is. Voor deze noodgevallen kunt u ons 24 uur / 7 dagen per week bereiken. 

Vanzelfsprekend neemt de NAS het initiatief tot contact met ouders indien er sprake is van een statuswijziging in de procedure. Dit kan bijvoorbeeld gaan om het maken van een afspraak voor de intake, procedurele stappen voor een dossier in het buitenland, een polsing of matching van een kind en wanneer nieuwe fases bereikt worden richting afronding in het land van herkomst ten aanzien van afreizen. De NAS neemt met u contact op, op moment dat er specifieke informatie voor u beschikbaar is.

Let op: de NAS belt met een anoniem nummer.

© De Webmakers | Inloggen