NL | EN

Kennismaken en oriënteren

U kunt op verschillende manieren kennismaken met de NAS en oriënteren op de mogelijkheden voor adoptie bij onze organisatie. Hiermee verwachten we u voorafgaand aan uw inschrijving een goede mix van contactmogelijkheden te kunnen aanbieden zodat u goed geïnformeerd uw procedure bij ons kunt opstarten.

Eén keer per week is er een telefonisch spreekuur op telefoonnummer 0348 – 564 762. Dit is over het algemeen op donderdag tussen 9.00 en 11.30 uur. Het eerste deel van het spreekuur tussen is tussen 9.00 en 10.30 uur. Dit is bedoeld voor cliënten van de NAS: zij die al bij ons zijn ingeschreven. Het tweede deel tussen 10.00 en 11.30 uur is voor mensen die een informatievraag hebben voorafgaand aan de inschrijving.

Twee medewerkers uit het bemiddelingsteam van de NAS beantwoorden de telefoon tijdens het spreekuur. Soms is het aan het begin en het einde van het telefonisch spreekuur erg druk. Probeer het dan nog een keer op een ander moment. Buiten de spreekuurtijden zijn we druk bezig met onze bemiddelingstaak, dit telefoonnummer wordt dan niet beantwoord.

Iedere maandagochtend worden de actuele spreekuur tijden voor die week op de homepage van deze website gezet. Incidenteel kan er een afwijkende tijd zijn, bijvoorbeeld tijdens schoolvakanties.

Indien het voor u onmogelijk is om te bellen tijdens het spreekuur, bijvoorbeeld omdat u voor de klas staat, dan kunnen we eventueel een belafspraak maken. Dat zal altijd tijdens kantooruren zijn. Wellicht kunt u uw vraag ook per e-mail stellen, naar een Open Huis komen of een oriëntatiegesprek aanvragen. Bekijk dus zeker ook de andere contact mogelijkheden.

Voor informatievragen kunt u een e-mail sturen naar info@nederlandseadoptiestichting.nl. In ons team geven we voorrang aan de werkzaamheden ten behoeve van kind-plaatsingen. In drukke tijden kan dat betekenen dat uw mail langere tijd onbeantwoord blijft. We streven er naar om e-mail binnen 5 werkdagen te beantwoorden. U kunt ook gebruik maken van het telefonische spreekuur of een van de andere contactmogelijkheden.

De NAS organiseert met enige regelmaat een Open Huis in ons kantoor in Oudewater. Dit is meestal begin april en begin oktober, op een zaterdag tussen 11.00 en 16.00 uur.

Het eerst volgende Open Huis is op zaterdag 7 oktober 2023.

U kunt tijdens een Open Huis spreken met medewerkers van het bemiddelingsteam, het administratieve team en de Raad van Toezicht. Daarnaast proberen we dat er een buitenlandse partner is en zijn er ervaringsdeskundige ouders aanwezig die al een adoptieprocedure via de NAS hebben afgerond. Deze ouders kunnen ervaring hebben met een bijzondere adoptie door bijvoorbeeld een sibling plaatsing, specifieke special needs die regelmatig voorkomen of landen waar we actief zijn. Vaak zijn er ook ouders met hun kinderen aanwezig als spontane ervaringsdeskundigen.

Het Open Huis is altijd erg gezellig en ontspannen en daarmee een prima gelegenheid om informatie op te doen. Voor het voorleggen van privacy gevoelige vragen over uw persoonlijke situatie is het Open Huis minder geschikt. Hiervoor kunt u beter gebruik maken van een van de andere mogelijkheden voor oriëntatie.

In onze grote spreekkamer op de begane grond liggen alle landenboeken ter inzage. In de landenboeken zijn de procedures per land in detail beschreven. Handig om te weten wat u kunt verwachten.

De data voor het Open Huis worden ruim van te voren gepubliceerd via deze website en via onze Facebook pagina.

Iedereen die een BKA nummer heeft en de volledige FIOM voorlichtingsbijeenkomsten heeft gevolgd, kan een individueel oriëntatiegesprek aanvragen. De kosten van dit gesprek zijn 95 euro, inclusief het boek Wegwijs in adoptie. Deze gesprekken zijn in 2023 op een donderdag-middag en aanmelden is noodzakelijk. Tijdens het gesprek kunt u uw persoonlijke situatie en uw wensen en grenzen in de adoptie aangeven. Samen met een bemiddelaar kunt u dan beoordelen wat de NAS voor u kan betekenen.
Het beste moment voor een oriëntatiegesprek met de NAS is na de voorlichtingsbijeenkomsten, maar voordat u start met het gezinsonderzoek door de Raad van de Kinderbescherming.

Op de donderdagmiddagen dat we oriëntatiegesprek houden, zijn onze procedurehandboeken ter inzage beschikbaar. U kunt op uw gemak de procedures bekijken van de landen van uw interesse.

Indien u al een oriëntatiegesprek heeft gehad, of u kunt op dinsdagmiddag niet aan onze bijeenkomst meedoen, dan heeft u de mogelijkheid om een adviesgesprek aan te vragen. Het adviesgesprek is – gelijk aan een oriëntatiegesprek – 45 minuten en u heeft de mogelijkheid om voor en na het gesprek op uw gemak de procedurehandboeken in te kijken. In de folder adviesgesprek bij de NAS vindt u informatie over de kosten en aanmeldprocedure. Het adviesgesprek wordt in overleg met u gepland en vindt altijd tijdens kantooruren plaats.

De NAS is actief op Facebook en door middel van deze webpagina. Op onze Facebook pagina plaatsen we bijvoorbeeld berichten over thuiskomsten van gezinnen na de adoptiereis en de data van het Open Huis. Leuk als u de pagina wilt liken, u blijft dan automatisch op de hoogte van de actualiteit bij de NAS.

Een prima manier om je grondig te oriënteren op de adoptieprocedure vanaf inschrijving voor een BKA nummer tot en met nazorg, is het boek Wegwijs in adoptie. In dit boek wordt de adoptieprocedure in heldere taal uitgelegd aan de hand van 16 stappen. Door de aansprekende voorbeelden uit de praktijk wordt de materie zelfs levendig. Wegwijs in adoptie werd geschreven door Macky Hupkes, het voorwoord is van Prof.Dr. Femmie Juffer.

Indien u zich aanmeldt voor een oriëntatiegesprek, is het boek inbegrepen in de prijs van het gesprek. Het boek is ook los te bestellen via de NAS.